Peter Lindeberg, vinnare 2014


Vinnare av Hyssnaloppet 2014 på tiden 03:05:30

Vinnare av Hyssnaloppet 2014 på tiden 03:05:30

Hej Peter,

Vi får börja med att gratulera till vinsten i första Hyssnaloppet, 2014. Imponerande att vinna en tävling på för dig, okänd mark. Som arrangörer räknade vi med målgång ca 3:20–3:30 efter start, Ledargruppen spöade våra förväntningar med Peters vinnartid 3:05:30.

Hur har du gjort för att bygga upp din löpstyrka, Vad har du för idrottsbakgrund?
– Spelade fotboll i Mariedals IK från 5 års åldern fram till jag var 27-28 typ. 

Vad har du för mål med träningen?
– Just nu tränar jag för att orka köra AXA fjällmaraton i Augusti på ett så bra sätt som jag klarar av, då vill jag vara i min bästa form! Utöver det så har jag inga direkta mål med löpningen mer än att jag får en fet kick av att träna mycket och mår bra av det.

Vad kör du för Rehab? eller stärkande övningar?
– Kör lite bål träning då och då men tycker det är sjukt tråkigt så det blir alldeles för sällan, viktigare för mig att träningen är rolig så jag håller uppe motivationen.

Stretchar du? Och i så fall hur?
– Är dålig på att stretcha alltså!

Hur laddar du upp inför längre lopp?
– Har inte sprungit så många lopp så har inga direkta rutiner dagarna/dagen innan en tävling, tror det räcker långt om man vet att man har tränat och förberett sig bra. 

Hur löptränade du inför Hyssnaloppet?
– Inför loppet så försökte jag få i hop mer långpass i kuperad terräng då jag fram tills dess inte sprungit så långt som 38 km.

Hur upplevde du loppet?
– Tuff bana helt klart, men samtidigt fantastiskt fint, gillade verkligen hela arrangemanget! 

Vad var värst under loppet?
– Värst var helt klart sista 2-3 km då var jag inte tuff!

Bästa känslan under loppet?
– Hade en härlig känsla genom hela loppet, lätt att bara köra på när man springer i sådan natur, Sedan var det en häftig känsla att känna sig pigg och stark även efter 27-28 km.

Hur orkade du dra ifrån ledargruppen så radikalt efter ca 2,8 mil? Ryktet säger att du bara försvann när ni kom ut på grusvägarna i en nerförslöpa…
– Haha vet inte riktigt men inbillar mig att man vilar i nedförsbacke så jag rullade på ganska bra där, sedan var det bara att bita ihop och hoppas att man skulle orka, och framförallt inte springa vilse när jag var själv….

Slutligen, Vad har du för tips att ge löparna inför 2015?
– Träna kontinuerligt, kör långpass i skogen, kör inte hårdare än att du känner att du kan träna imorgon igen!

Tack Peter för att du tog dig tid att svara på våra frågor. Stort lycka till i framtiden med dina kommande utmaningar och hoppas vi får se dig på startlinjen igen.

/Fredrik och Henrik, Arrangörer.